Voor de provincie Brabant heb ik tientallen kastelen en landgoederen gefotografeerd. Ik kwam hierdoor op bijzondere plekken. Zoals het klooster Achelse Kluis waar ik door één van de monniken een rondleiding kreeg door alle gebouwen die normaal voor publiek niet toegankelijk zijn. Op mijn lijst stonden ook andere gebouwen met grote cultuurhistorische waarde. Zoals de forten van de Hollandse waterlinie of een oude graanmaalderij. Steeds vertelde de eigenaar me mooie verhalen die me terugbrachten in de tijd. Zo kreeg ik een inkijkje in het Brabantse landschap van tientallen en soms honderden jaren terug.
Bij het fotograferen van allerlei details vielen me de verschillende deuren op. Zoals deze fotogenieke deuren van een tramremise.

Hier stonden stoomtrams die reden op een spoor van Reusel naar Eindhoven van 1897 tot 1937.
Bij de deur van het kantoor van de gresbuizenfabriek in Steensel beeldde ik me in hoe de mannen zich moesten voelen toen de directeur hier vertelde dat de fabriek dicht ging omdat betonnen rioolbuizen het hebben gewonnen van deze buizen van keramiek.

Het mooie van deze speurtocht door het Brabantse land was ook dat ik op voor mij onbekende gebouwen stuitte. Zo wist ik niet wat een vlasroterij was, laat staan waarom deze deuren er zo uitzagen.

Bij deze enorme deuren van kasteel Dussen en kasteel Heeze kon ik niet ontkomen aan de verhalen van ridders en jonkvrouwen die zich hier misschien wel hebben afgespeeld.


En zo verschaften al deze deuren me toegang naar lang vervlogen tijden.
En dat is toch het mooie van dit soort monumenten.